Øریم در معماری در برنامه سÙید واکاوی شد
معماری یعنی ساماندهی Øریم ها
برنامه سÙید ویژه شنبه شب ها Ú©Ù‡ بØØ« هایی در مورد معماری را روی آنتن Ù…ÛŒ Ùرستد ØŒ این Ù‡Ùته در برنامه چهارم اردیبهشت ماه موضوع اصلیش را دوباره اختصاص داده بود به بØØ« مهم Ùˆ جذاب روان شناسی Ù…Øیط در معماری - این بار با Ù…Øوریت موضوع Ùرعی تر Øریم در معماری Ø› Ú©Ù‡ قرار بود این بØØ« جذاب در Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯ÙˆÛŒ کارشناس برنامه دکتر امیر Ù…Øمد خانی با مهمان این Ù‡Ùته سÙید مهندس Ù…Øمد رضا درستی واکاوی شود . ابتدای برنامه به سیاق همیشه با سلام Ùˆ اØوالپرسی مجری Ùˆ کارشناس برنامه با بینندگان Ø› Ùˆ سپس با تبریک روز معمار توسط کارشناس برنامه دکتر امیر Ù…Øمد خانی آغاز شد Ùˆ پس از آن معرÙÛŒ سایت کاشانه نیوز Ùˆ Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯Ùˆ با مدیران Ùˆ گردانندگان این سایت روی آنتن رÙت . در ابتدا Ùˆ در مدخل بØØ« Øریم در معماری ØŒ دکتر امیر Ù…Øمدخانی با ذکر این Ú©Ù‡ Øریم در معماری بØØ«ÛŒ نیست در کنار دیگر بØØ« های مرتبط با معماری Ø› بلکه یکی از اصول مهم است Ú©Ù‡ Øتی Ù…ÛŒ تواند Ø´Ú©Ù„ معماری را تØت تاثیر قرار دهد ØŒ زنگ آغاز بØØ« را به صدا درآورد . مهندس Ù…Øمد رضا درستی با ذکر این نکته Ú©Ù‡ تعری٠رÙتار انسان در واقع واکنش انسان نسبت به کنش Ù…Øیط است ØŒ پس انسان در واقع دارد با رÙتارش با Ù…Øیط ارتباط برقرار Ù…ÛŒ کند Ø› اظهار داشت از آن جا Ú©Ù‡ مهم ترین اتÙاقی Ú©Ù‡ در Ù…Øیط Ù…ÛŒ اÙتد Ùرم است ØŒ Ùˆ Ùرم در واقع تاثیر گذارترین عنصر Ø´Ú©Ù„ دهنده Ùضاست ØŒ بنابراین Ù…ÛŒ توان تاثیر متقابل Ùضا Ùˆ Ùرم را با رÙتار انسان به بØØ« نشست . دکتر Ù…Øمدخانی با این جمع بندی Ú©Ù‡ Ùضا گونه ای از کنش های Ù…Øیطی است Ú©Ù‡ انسان تØت عنوان یک Ùرایند رÙتاری به آن واکنش نشان Ù…ÛŒ دهد ØŒ مهندس درستی را با این پرسش مواجه ساخت Ú©Ù‡ اØساس Ùˆ ادراک انسان از Ù…Øیط چگونه Ø´Ú©Ù„ Ù…ÛŒ گیرد . مهندس درستی در این باره با ذکر این Ú©Ù‡ دو گونه Ù…ÛŒ توان با این پرسش مواجه شد ØŒ عنوان کرد Ú©Ù‡ عده ای معتقدند Ú©Ù‡ انسان بر اساس اطلاعات ذهنی Ùˆ به عبارتی با گنجینه دانسته هایش Ù…Øیط را شناسایی Ù…ÛŒ کند Ø› عده دیگری نیز اعتقاد دارند پالس هایی Ú©Ù‡ از Ù…Øیط Ù…ÛŒ آید باعث شناسایی Ù…Øیط Ù…ÛŒ شود . ÙˆÛŒ این دو نوع نگاه به این موضوع را وابسته به دوگانه همیشگی نگرش پدیدارشناختی اÙلاطون Ùˆ ارسطو ØŒ ابن سینا Ùˆ مثلا شیخ اشراق Ùˆ البته در روزگار مدرن دوگانه هایدگر Ùˆ سوسور نامید Ùˆ اضاÙÙ‡ کرد Ú©Ù‡ به هر Øال تاثیرات Ù…Øیط روی انسان تاثیراتی کاملا Ùیزیکی است . مهندس درستی با این مقدمه وارد بØØ« Øریم در معماری شده Ùˆ در تعری٠Øریم با ذکر این Ú©Ù‡ وقتی کلمه Øریم Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒ شود تمام ذهن به این نکته معطو٠می شود Ú©Ù‡ ما قرار است در این بØØ« Ù…Øدوده تعری٠کنیم اÙزود : شاید هم چنین باشد ولی بی Ø´Ú© تمام مبØØ« Øریم بØØ« تعری٠مØدوده نیست Ùˆ در واقع این گونه نیست Ú©Ù‡ بگوییم یک Ùضا هر Ú†Ù‡ بسته تر باشد در آن جا Øریم بهتر رعایت شده است . مهندس درستی با تعمیم این بØØ« به Øوزه رÙتاری Øریم را در روابط آدمیان هم ردیابی کرد Ùˆ عنوان داشت : هر کسی Øریم خودش را دارد Ùˆ این را در روابط هم Ù…ÛŒ بینیم . در واقع هر کسی تا Øدی اجازه نزدیک شدن به آدم را دارد . شما با بعضی ها دست Ù…ÛŒ دهید ØŒ با بعضی ها هم دست Ù…ÛŒ دهید Ùˆ هم روبوسی Ù…ÛŒ کنید ØŒ با برخی هم Ùقط از دور اØوالپرسی Ù…ÛŒ کنید . در واقع هر شخصی در اطرا٠خود یک Øباب Ùرضی دارد Ú©Ù‡ یا کسی را به این Øباب راه نمی دهد Ùˆ یا این Ú©Ù‡ اÙراد معدودی اجازه ورود به این Øباب را دارند . مهندس درستی با عنوان کردن این Ú©Ù‡ این Øباب ها Ú©Ù‡ در واقع Ùضاهای شخصی هر Ùردی هستند در صورت برخورد Ùˆ تداخل شرایط آزاردهنده ای را برای اشخاص به وجود Ù…ÛŒ آورند ØŒ این موضوع را به vista یا زاویه دید نیز مرتبط دانست Ùˆ عنوان کرد Ú©Ù‡ Ùضاهای شخصی Ùˆ زاویه دید با هم نسبت عکس دارند Ùˆ هر Ú†Ù‡ Ùضای شخصی Ùردی بیشتر شود ØŒ زاویه دید او به همان نسبت کاهش Ù…ÛŒ یابد . ÙˆÛŒ اÙزود در واقع این به شخصیت Ùردی هر شخص بستگی دارد Ú©Ù‡ با اÙزایش Ùضای شخصی یا زاویه دید به آرامش Ù…ÛŒ رسد . مهندس Ù…Øمد رضا درستی در ادامه بØØ« در پاسخ پرسش دکتر امیر Ù…Øمدخانی Ú©Ù‡ از او خواست مصادیق این نظرات را در معماری هم مورد بررسی قرار دهد ØŒ چنین Ú¯Ùت : مهم ترین بØØ« در این مورد در معماری این Ù…ÛŒ تواند باشد Ú©Ù‡ معمار بکوشد کاربر یا ساکن یک Ùضای معماری در صورت ضرورت private یا Ùضای خلوت Ùˆ شخصی خود Ùˆ در صورت ضرورت vista یا زاویه دید خودش را داشته باشد . در Øقیقت این انعطا٠پذیری در Ùضای معماری یکی از ویژگی هایی است Ú©Ù‡ ارزش یک اثر معماری را روشن Ù…ÛŒ کند . هم چنین باید توجه داشت Ú©Ù‡ این انعطا٠پذیری با عوامل Ùˆ عناصر Ùˆ موادی قابل Øصول است Ùˆ در واقع با این اله مان ها Ù…ÛŒ توان یک Ùضا را به Øریم بدل کرد . مهندس درستی Ø§Ø®ØªÙ„Ø§Ù Ø³Ø·Ø ØŒ سق٠، نرده ها ØŒ پرده ها ØŒ پارتیشن ها ØŒ درها Ùˆ دیوارها را مهم ترین اجزای تشکیل دهنده Øریم نامید Ùˆ اضاÙÙ‡ کرد : البته باید توجه داشت Ú©Ù‡ Øوزه های روانی این قضیه شدیدا مربوط Ù…ÛŒ شود به امکانات ØŒ اختیارات ØŒ نیازها ØŒ شرایط Ùˆ نیز ایدئولوژی Ùˆ جهان بینی یک جامعه . این جاست Ú©Ù‡ باید با توجه به ایدئولوژی Ùˆ دیدگاه یک جامعه ØŒ معمار بتواند نگاهی متناسب با آن شرایط را در طراØÛŒ ها Ùˆ ساخته هایش داشته باشد . مثلا در دوره مدرنیسم چون بنا را بر داشتن زاویه دید Ùˆ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø vista Ù…ÛŒ گذارند ØŒ در بناهایشان از پنجره های بزرگ استÙاده Ù…ÛŒ کنند Ø› Øالا ما Ù…ÛŒ آییم Ùˆ همان کار را تکرار Ù…ÛŒ کنیم ØŒ با این تÙاوت Ú©Ù‡ سه ردی٠پرده جلوی پنجره Ù…ÛŒ کشیم تا از بیرون دید نداشته باشد . در واقع عدم شناخت معمار از شرایط جامعه باعث بروز مشکلاتی در زمینه ایزولاسیون Ùˆ عایق Ùˆ ده ها معضل دیگر Ù…ÛŒ شود ØŒ بدون این Ú©Ù‡ بتوانیم از Øداقل Ù…Øاسن آن ایده اولیه بهره مند شویم . مهندس درستی در پایان بØØ« با اشاره به این Ú©Ù‡ معماری در واقع ساماندهی Øریم هاست Ø› با ذکر مثال معماری زندان Ú©Ù‡ در آن سعی Ù…ÛŒ شود Øریم Ùˆ زاویه دید زندانی به هد٠تادیب از او گرÙته شود ( یا برای آزار در Ùضایی بدون Øریم قرار داده Ù…ÛŒ شود ) عدم توجه به تناسب Øریم Ùˆ زاویه دید را آزارنده Ùˆ آسیب زا دانست Ùˆ در اشاره ای کنایی با شبیه دانستن معماری Ùˆ قواعد Ùˆ قوانین مدارس Ùˆ زندان ها خواستار تجدید نظر در این موارد شد ...